Investorerne: “Det kigger vi efter”

Torsdag aften den 9. november var der aktivitet i VitusBering efter lukketid, da 60 investorer var inviteret til at overvære 5 startups pitche deres idéer til Investors Open 2017.  Men hvad kigger investorerne egentlig efter, når de præsenteres for en iværksætterdrøm? Hvornår udskriver man checken og hvornår lader man den blive i lommen?

Det var 4. gang DANA, Insero og Syddansk Innovation gik sammen med VitusBering om arrangementet, der fungerer som matchmaker mellem nye iværksættere og business angels, mentorer og erhvervsaktører. Direktør for Vitus Bering Innovation Park, Ulla Sparre, er aftenens ordstyrer og stopurs-manager. Programmet er langt, vi skal nå 5 pitches fra startups, oplæg fra arrangørerne, foredrag af Janine Heldorf Olsson fra Netjets, netværk og pindemadder. ”De 8 minutter begynder… NU!” Man får næsten hjertebanken på pitcherens vegne, når Ulla Sparre giver stikordet til start. Efter præsentationen er der uddybende spørgerunde for investorerne, så eventuelle løse ender kan bindes sammen. Og de spørger. Meget. Nu er man til eksamen og mikrofonen går rundt, indtil tiden (og Ulla) sætter en stopper for løjerne. Den næste iværksætter skal i ilden.

Kan vi lide dig? – Personlighed er altafgørende

I netværkspauserne får vi spurgt et udvalg af investorer om, hvad der overbeviser og hvad der skaber tvivl, når det handler om præsentationen af en idé. Nummer 1 på hitlisten er uden konkurrence iværksætterens personlighed. ”Kan en idé ikke være så god, at den trumfer personlighed og kemi?” spørger man til sidst og svares med et rungende: ”NEJ!”. Iværksætteren og teamet skal være tillidsvækkende og gerne have noget relevant erfaring. ”Teamet er vigtigst i starten, indtil der skabes en organisation omkring virksomheden. Alligevel skal du kunne se dig selv arbejde sammen med disse mennesker, så personligheden kommer vi ikke udenom.” uddyber en investor. Med andre ord skal du betragte dig selv som et brand, der skal markedsføres og sælges. Du er din virksomhed. Derudover skal du som iværksætter være velforberedt og realistisk omkring marked og økonomi, hvis investorerne skal overbevises om din idés fortræffeligheder.

Skaber det værdi og kan det sælges?

Et andet element, der er stor fokus på fra investorerne, er om produktet reelt skaber værdi for brugerne og kan sælges. “Det er sjældent teknologien der svigter, men altid salget” kommenterer en af de erfarne investorer og en anden supplerer Det er dybt useriøst ikke at kende sine konkurrenter – så kender man jo ikke sit marked”. Investorerne ser derfor meget efter, om der allerede er vist kundeinteresse og om den pitchende startup ser ud til at have en realistisk markedsforståelse og plan for, hvordan de kan blive tydelige og førstevalg for kunderne.

Vil du det?

Både investorer og business coaches kommenterer, at det er vigtigt at der er både drive og seriøsitet i virksomheden. “Jeg har manglet nogle konkrete regnskabstal hos nogle af iværksætterne i aften. Det virker useriøst på mig.” nævner en af dem, så det er ikke kun passion og ideen, men også om man viser, at man forstår hvad det kræver at drive en virksomhed. Og så er der de mange, der starter samtidigt med at de har fuldtidsarbejde et andet sted – det kan lykkes for nogen, men mange investorer ser efter iværksættere, der vil dedikere al deres tid på at bygge deres forretning op – da det oftest er det der kræves, hvis man vil vækste sin forretning.

Kl. 20 siger Ulla tak for i aften, men mange bliver hængende til netværk, udveksling af visitkort og gode råd – lyset slukkes kl. 21.30 efter en aktiv aften.

Vi vil i den kommende tid fortælle om de 5 startups, der pitchede deres forretningsidéer til Investors Open 2017.