Er du klar til pitch?

Nu går forårets mange pitch-arrangementer i gang. Er du en af dem, der har en forretningsidé, du gerne vil pitche, så kan du måske finde inspiration i de 5 deltageres oplevelser fra Vitus Bering Investors Open, der blev afholdt her i parken november 2017. 

Har du en god idé, hvor du mangler kapital til at vækste virksomheden, så er der her i området mange muligheder for at komme til at pitche. Vitus Bering Innovation Park afholder årligt Investors Open og Venture City Horsens www.venturecity.dk afholder ca. 4 gange årligt pitchsessioner. Derudover giver Connect Denmark muligheden for at du kan få professionel sparring på dit pitch på deres springboards www.connectdenmark.com

Nedenfor kan du læse erfaringerne fra de 5 modige startups, der pitchede deres idé til sidste års Investors Open.

Ny livskvalitet med et klik

Første mand i ilden er Lasse Nitschke fra virksomheden We3D og Nilas3D. Lasse startede We3D i VIA University Colleges studentervæksthus i VitusBering, da han var studerende, så han er tilbage i vante omgivelse. Først præsenterer Lasse nogle andre idéer, han har arbejdet med, inden han kommer til hovedattraktionen: bandagistbranchen skal digitaliseres. Ved et tilfælde har han stiftet bekendtskab med en protesebruger og opdaget, at der er plads til forbedringer. Ved 3D print kan den individelle protese støbes med perfekt pasform, som endda kan af- og påmonteres på få sekunder. Pludselig kan en svømmefod eller en tennisketcher sættes på med et simpelt klik. Målgruppen skal både være bandagister og privatkunder.
Salgsstrategien er lagt og der søges midler til produktudvikling og markedsføring. Lasse leverer et selvsikkert pitch, der høster ros hos investorerne. En af dem spår ham en fremtid som idéudvikler. Da vi senere taler med Lasse er han begejstret for oplevelsen og den feedback, han har fået. “Oplevelsen gav selvtillid. Jeg har været idéudvikler på mange projekter, men denne gang vil jeg følge mit produkt og ikke give det fra mig.”

Simpli – en app til rengøring

Aftenens 2. pitch får vi fra Jens og Rasmus fra Simpli – en online platform der forener rengøringsfirmaer og kunder i et fælles bookingsystem. Rengøringsfirmaet slipper for administration og fakturering og kunder booker rengøring via en app. Platformen skal udbygges og marketingstrategien skal testes i segmenterede kampagner, da målgruppen både er virksomheder og private og man håber, at kapitalen til disse projekter kan findes i aften. Da opstartsomkostningerne for rengøringsvirksomheder er lave, udtrykker investorerne bekymring for branchens brådne kar. Jens og Rasmus er forberedt på spørgsmålet og kan berolige tilhørerne med, at alle samarbejdspartnere godkendes efter flere personlige møder.

Sarita – tryghed i personligt design

Næste iværksætter er Daniel Lobian fra Sarita, der starter sit pitch helt perfekt med at pakke produktet ud, vise det frem og tage det på. Det er et digitalt kaldesystem mellem plejere og patienter forklædt som broche, som den ældre kan designe personligt. Der er GPS med tryghedszoner, kaldeknap og fald-detektion. “Fald-detektion er baseret på 1000 fald, som vi indtil videre selv har stået for.” fortæller Daniel. Produktet har været testet i 6 måneder på et plejehjem og der er hensigtserklæringer fra andre plejehjem, der gerne vil deltage i videreudviklingen af produktet.

Der mangler stadig en konkret prisfastsættelse og konkurrentanalyse, så forventningen til indtjening er vanskelig at vurdere. “Hvor langt er der fra hensigtserklæring til ordre?” spørger en investor, mens en anden råder Daniel til at finde en juridisk partner, der kan hjælpe med produktgodkendelse ved Teknologisk Institut.

Mobilize me – det, der hjælper borgeren, hjælper alle

René Brøndberg-Bras fra Mobilize Me er næste mand i ilden. Inspirationen til produktet er hentet i Renés egen familie, da sønnen er diagnosticeret med autisme. Skuffet over de tilgængelige hjælpemidler, besluttede han i 2012 at udvikle sit eget produkt – en app. der i billedsprog skematisk kan formidle daglige handlinger (fx tandbørstning) til autisten. I følge René vurderes 10 % af den danske befolkning til at være målgruppen for Mobilize Me, da demente, senhjerneskadede, retarderede og patienter med ADHD også kan få glæde af produktet. “Målet er at gøre borgeren mere selvkørende. Den der hjælper borgeren, hjælper alle.” mener René.
Investorerne vil vide, om app’en er færdigudviklet – det er han og der er ved at være forhandlere på plads i et par lande i Europa. I spørgerunden kommer det frem, at René er kommet i aften for at finde kompetence, der kan hjælpe produktet ud i den offentlige sektor og han udnytter lejligheden til at efterlyse netop dette blandt investorerne.

Lensact – min kontaktlinse er min egen

Dagens sidste pitch er Lensact fra Aarhus. Lensact udvikler den unikke kontaktlinse til den enkelte forbruger. ”Øjne er lige så forskellige som fingeraftryk, så hvorfor er vores kontaktlinser ikke det?” Det er dermed ikke den gode linse til alle, man er ude efter, men en klar differentiering.

I spørgerunden vil investorerne bl.a. vide, hvordan man kombinerer job og studie med Lensact, hvortil der svares, at man er ved at ansætte en fuldtidssælger. Desuden er man nysgerrig på, hvad udbredelsen af øjenoperationer vil betyde for markedet for kontaktlinser. Dertil svares, at øjnene ændrer sig hele livet, også efter en operation, så man vurderer ikke, at laseroperationer er en alvorlig trussel, da behovet for kontaktlinser stadig vil være der. Lensact er tydeligvis forberedt på spørgsmålene og har tal og statistik med hjemmefra.

Det gode pitch

Der findes mange modeller for det gode pitch. Du kan i vores anden artikel fra Investors Open 2017 få input til hvad investorerne ser efter, læs med her . Venture City Horsens har udviklet en guide for pitch, der kan downloades her – klik på filen Ansøgningsguide, så får du et oplæg til en pitch Power Point præsentation

Vi ønsker alle god vind med deres pitch!