Styrket kommunikation i VitusBering 

– Fra rejsen til Sibirien til rejsen mod virksomheden

Siden foråret 2015 har Vitus Bering Innovation Park givet kommunikationen en større overhaling – det har betydet nyt logo, styrket PR indsats, optimering af hjemmesiden og ikke mindst en ”navnejustering”, der sætter fokus på historien bag parkens navn – nemlig den opdagelsesrejsende Vitus Bering.

Det seneste år har teamet bag Vitus Bering Innovation Park Logo oversigt 1arbejdet målrettet for at styrke kommunikationen af parken. Her har man bl.a. arbejdet med at øge synligheden af parken gennem en presseindsats i lokalområdet, udarbejdet en ny kernefortælling, der sætter fokus på forretningsudvikling, innovation og globalisering og en optimering af hjemmesiden, der bl.a. indebærer et domæneskift til vitusbering.dk, som træder i kraft fra i dag, den 26. oktober.

Derudover har parken fået udarbejdet nyt logo, som i højere grad spiller op af historien bag parkens navn – nemlig den opdagelsesrejsende Vitus Bering, der ledede to Kamtjatka-ekspeditioner og drog ud i verden for at kortlægge det ukendte, og som den første kunne påvise et stræde mellem Nordamerika og Sibirien.

Hvad har Vitus Bering Innovation Park til fælles med opdagelsesrejsende?Vitus Bering

Parken er opkaldt efter Vitus Bering, fordi der er en sammenhæng mellem det at være iværksætter og opdagelsesrejsende – sådan lyder det fra Ulla Sparre, direktør for Vitus Bering Innovation Park:

– På mange måder minder det at være iværksætter om at være opdagelsesrejsende. Begge drager på en rejse, der byder på udfordringer og uden en endegyldig destination – Begge skal turde tage chancer, fordi man ved reelt set ikke ved, hvor man ender. Derudover skal begge kunne samle et team, rejse funding til at virkeliggøre sin ekspedition og ikke mindst lede besætningen mod en endnu ukendt destination.

Det var parkens ønske at sætte fokus på oprindelsen af navnet og fremme den betydning navnet egentligt har. Derfor besluttede man i VitusBering også, at der i kommunikationen af parken skal fokus på navnet Vitus Bering. Af den grund vil man i fremtiden kunne opleve, at parken bliver omtalt som VitusBering eller Vitus Bering Innovation Park og at forkortelserne som VBIpark og VBI ikke længere vil blive brugt. Navnet, VitusBering, er trukket i forgrunden, og det nye domæne, vitusbering.dk, skal ligeledes gøre brugerne opmærksomme på sammenhængen mellem den opdagelsesrejsende og iværksætteriet.

Opdagelsesrejsende bruger også kort…

…og netop derfor er der også fokus på at skabe bedre skiltning i parken. Både lyd og vejvisning kan til tider give udfordringer, hvorfor man bl.a. har sat den nye akustik-etage-væg op. Der er endnu flere tiltag på vej, som skal gøre det nemmere for beboerne og gæsterne at navigere i Vitus Bering Innovation Park.