Storytelling – Del din historie

Millioner af historier bliver hver dag fortalt, genfortalt, delt og kommenteret på tværs af de sociale medier. Fortællinger er universale og går på tværs af alder, køn og nationalitet – ofte er det historierne, der samler os. Derfor er storytelling et potentielt magtfuldt redskab i din marketingsstrategi.Storytelling

Men hvordan får du folk til at dele netop din historie?

Storytelling er et fænomen, der har eksisteret i mange år. Med den eksplosive vækst i brugen af sociale medier, er det dog blevet et langt vigtigere led i den strategiske marketingsplanlægning. I denne artikel præsenterer vi nogle af de elementære refleksioner, og introducerer dig til de første spadestik til at skabe din virksomheds fortælling.

Hvorfor Storytelling:

Hvad er min historie?

Vi har alle en historie. Din historie fortæller, hvad der ledte dig til der, hvor du er i dag. Hvordan fik du ideen til din virksomhed, hvilke udfordringer er du stødt på, og hvordan overvandt du dem? Selv før du startede din virksomhed, havde du altså en historie. På den måde er din historie defineret af din virksomhed og skal dermed også fortælle dine kunder hvem du er.

Start med at stille dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvad er min historie? Find frem til virksomhedens kerne og udforsk den. Hvorfor eksisterer vi, hvad er vores formål og hvad er det, der skal få folk til at dele netop vores historie?
  2. Hvem er mit publikum? Det er ikke kun dine kunder, der skal forstå din historie men også dine kollegaer, investorer, din bankrådgiver osv.
  3. Hvad er min scene? Hvor møder dit publikum din historie? Hvilken kontekst befinder de sig i? Er de på Facebook? Twitter? Her kan man med fordel skabe en historie, der fungerer på de forskellige platforme – definer evt. de platforme, der har størst indflydelse på dit publikum og fokuser på disse.

Vær ærlig

Fortæl den sande historie om din virksomhed. Negative historier får meget hurtigt vinger på de virale medier, derfor er det vigtigt, at du husker at fortælle sandheden. Folk opdager altid, hvis du lyver. Agerer dit firma anderledes end det, din historie fortæller, vil dit publikum blive forvirret og føle sig vildledt. Det er derfor værd at huske på, at din historie skal være forankret i din DNA og definere din virksomhedskultur.

Vi husker det, vi oplever – ikke det vi får fortalt    

Kundernes oplevelser er det, der bliver til fortællingen om din virksomhed – du kan påvirke deres oplevelse.

Lad dine kunder opleve din historie. Hvis din historie ikke matcher den oplevelse folk har, når de møder dig, din virksomhed eller dit produkt, vil det gå op for dem, at din fortælling ikke er ægte. Udfordringen er at oversætte din fortælling til en oplevelse. Her kan det være en fordel at kortlægge din kundes oplevelse.

Gennemgå hvert enkelt stadie i kundens møde med dig. Her kan du med fordel lave et storyboard, der kortlægger alt fra første møde, til selve interaktionen og den afsluttende proces.

Se eksempel på et storyboard her:

Ved at lave et storyboard kan du beskrive og forudse de handlinger, der gør at din kunde får netop den oplevelse, som stemmer overens med dig og din fortælling. Hvad er det for en følelse, din kunde skal have? Ligeledes kan du kortlægge alle de ting, der kan være med til at gøre deres oplevelse negativ. Sørg derefter for at vende de negative oplevelser til positive.

Forbedr din historie

Udnyt de sociale mediers interaktion ved at bruge de reaktioner din fortælling modtager til at justere den. Husk blot at bibeholde din kernehistorie. Som nævnt, skal historien reflektere din DNA.