Opskriften på en god vækstvirksomhed

Grundlæggerne af Applicators, Peter Sørensen og Ky Duy Pham, har udviklet en forretningsmodel, der skaber grobund for en succesfuld vækstvirksomhed. I den forbindelse har de omlagt deres strategi således at virksomheden ikke blot sælger deres kompetencer igennem timesalg, men rent faktisk sælger et ny-udviklet produkt via licens-salg.

Applicators

Ved både at sælge vores kompetencer og sælge et globalt produkt og koncept, skaber vi en bedre bundlinje i virksomheden, og på den måde skaber vi en bedre softwarevirksomhed. Det er kombinationen af disse to ydelser, der skaber en vækstvirksomhed, fortæller Peter Sørensen.

Udviklingshuset Applicators, der er bosiddende i Vitus Bering Innovation Park, arbejder inden for applikationsudvikling, hvor de leverer skræddersyede løsninger inden for tre hovedområder: Forretningssystemer, portal-løsninger og planlægningssystemer. I rejsen mod større succes udvider Applicators nu deres sortiment til at indeholde et konkret produkt, der sælges som en licensaftale til virksomheder. Ideen til at omstrukturere deres forretningsmodel har Applicators fået ved at kigge på andre succesfulde virksomheder i software branchen.

Applicators har igennem de sidste fire år udviklet deres nye koncept. Produktet, TimePoint 360, er et globalt produkt og koncept til time- og sagsstyring. Produktet er et værktøj til at formindske størrelsen af administration og mellemledelse i virksomheder.

I takt med at en virksomhed vokser, vokser ledelsen og administrationen typisk også. Vi har udviklet software, der gør at administrationen og antallet af ledere ikke nødvendigvis stiger. Vi har indbygget ledelse i programmet, hvilket betyder, at der er en masse kvalitetssikring indlejret i systemet. Systemet sikrer, at der er overensstemmelser mellem eksempelvis budgettet og forbruget på projekter. På den måde kan virksomheder fokusere på det udførende arbejde frem for den administrative del, forklarer Peter Sørensen.

Med TimePoint 360 har Applicators kort sagt udviklet ”en ny måde at drive virksomhed på”.

Næste skridt for Applicators er at få TimePoint 360 på markedet. Virksomheden har haft stor fokus på marketing og markedsanalyser, således at de præcist ved, hvem de skal målrette deres salg til. De oplever allerede interesse fra potentielle kunder og er på udkig efter mulige investorer. Her kigger de ikke kun nationalt men også globalt, og virksomheden ser derfor mange muligheder for vækst.

Hvis vi får en god pris, kan man overveje at sælge produktet helt og derefter fortsætte udviklingen af nye produkter. Det er på den måde, vi kan skabe den gode vækstvirksomhed, lyder det fra Peter Sørensen.

Applicators præsenterede deres forretningsproces ved Breakfast Club i Vitus Bering Innovation Park fredag d. 29. august. Se præsentationen her.