Insero Software – der er noget i luften

Hvad sker der i lufthavnen udover check-in og bagagehåndtering? Anders Midtgaard, var vært ved Breakfast Club og gav os et kig “behind the scenes”, hvor Insero Software leverer samlede IT-løsninger, der integrerer kontroltårn, vejr og landingsbaner. Udover teknik og programmering, videregiver Anders Midtgaard sin opskrift på succes, som handler om den gode kundepleje.

Breakfast Club Insero Software 700x260Breakfast Club er VitusBerings månedlige kaffeklub, hvor vi starter dagen med morgenmad, netværk og gerne et oplæg fra en af husets virksomheder. Det er altid interessant for en iværksætter at lære om andre virksomheder og brancher, der måske kan give nye idéer til ens egen forretningsplan. Denne fredag er ingen undtagelse. Lix-tallet er højere og forkortelserne flere end vanligt, men vi prøver at hænge på.

16 år uden hjemmeside

Anders Midtgaard grundlagde Insero Software som en del af en iværksætter-trio i 1981. Modsat i dag fik virksomheden fik sin første hjemmeside i 1997, altså 16 år efter etableringen. I 2014 blev firmaet en del af Insero-koncernen.

Insero Software producerer samlede It-løsninger, der integrerer alle de instrumentsystemer på jorden, der skal til, for at bringe et fly til landing. Målgruppen er mindre lufthavne som fx Billund og nedefter, hvilket giver ca. 3000 mulige kunder i Europa.

Vind, vejr og landingsbane

Vejret er en vigtig faktor i flytrafikken, da det er afgørende for, om flyet letter eller ej . Alle lufthavne har et meteorologisk målesystem. Insero Softwares er AWOS (Automatic Weather Observation System) der indhenter 30 minutter gammel vejr-data fra andre lufthavne, så man kender vejret på destinationen. Derudover har man et radarsystem, der i al slags vejr fortæller, hvilke fly der er i luften. Kunsten er at få alle programmer til at spille sammen, så lufthavnen får et effektivt overvågningssystem med data til sikkerhedskontrol og fejlfinding. Disse features og mange flere (fx landingsbane og banelys) samles i én integreret pakkeløsning til kontroltårnet. (I-TWR)

Insero software fly

Brugervenlighed og nix pille

Systemet kan tilpasses den enkelte lufthavns behov. Målet er et samlet overblik over lufthavnens data og instrumenter, som skal være brugervenligt. Insero Software kalkulerer med mindst 10 års forventet levetid for systemet, hvor det kan holdes fuldt operationelt med opdateringer undervejs. Det er en lang produktgaranti. Kastrup Lufthavn har kørt med softwaren siden 1997.

Systemet kobles på lufthavnens eget netværk, som bliver afskærmet fra autoopdateringer og pilfingre. Skulle der snige sig fejl ind i systemet, følger Insero Software nogle faste metodikker, som gør dem i stand til en 80% fejlløsning på 2 timer.

Nørderne om det runde bord – det personlige møde

En af Anders Midtgaards “keys to success” er det personlige møde. Mails frem og tilbage er ikke produktivt. Den menneskelige kommunikation om det runde (!) bord er at foretrække. Her kan man sikre sig, at alle har forstået spørgsmålet. Desuden tager alle stakeholders stilling på samme tid, så man kan komme videre i programmet. Denne kundekontakt kræver en del tid, men for Anders Midtgaard har det været afgørende for virksomhedens succes. Når man har været en del af den hurtigst voksende branche i 36 år, ved man, hvad der skal til, for at få sorte tal på bundlinjen.

On time, on budget, fully operational day one

Systemudviklingen er individuel for hver kunde. Anders Midtgaard har delt det gode produkt op efter tre hjørnesten:

  • Operationelt: Hvad har kunden brug for?
  • Funktionelt: Brugervenlighed?
  • Teknologi: Hvilken teknik skal anvendes?

Der skal programmeres til kunden og ikke til andre programmører. Overhold din deadline og dit budget. Og som det vigtigste: hav dedikerede medarbejdere. Sådan opsummeres succes af Anders Midtgaard.