Businessmor – succes hjemme og ude

Hvordan får man egen virksomhed til at hænge sammen med familielivet? Christine Gouchault , forfatter til bogen “Businessmor – 3 trin til succes som mor og selvstændig”, tog 4 andre succesfulde iværksætterkvinder med til VitusBering  for at dele ud af egne erfaringer. Det blev til en eftermiddag med energiboost, debat, netværk og fællesskab mellem knap 30 kvinder, der havde taget turen fra bl.a. Kolding og Aarhus for at høre dagens oplæg arrangeret af DANA A-kasse for selvstændige.  Foto fra venstre: Birgitte Feldborg, Birgitte Othel, Christine Gouchault (den originale Businessmor), Anna Bogdanova og Jane Houlind Ulsøe.

Enten eller? – Den gode mor eller karrierekvinden

Da Christine Gouchault sad i Frankrig som 25-årig med sin førstefødte, små 2 måneders barsel og egen virksomhed, manglede hun andre kvinder i samme situation, hun kunne spejle sig i. Skønt mange mænd heller ikke var hjemme hos familien, var tendensen alligevel, at man enten kunne være den gode mor derhjemme eller den dårlige mor derude på arbejdsmarkedet.  Christine Gouchault tog først for alvor skeen i den anden hånd, da hun var tilbage i Danmark og ventede tvillinger. Denne gang betød barslen et endeligt farvel til konsulentjobbet og chefen til fordel for 100% dedikation til egen virksomhed. Gouchault startede som konsulent i online markedsføring og er i dag forretningsrådgiver, forfatter og foredragsholder.

Alligevel var spørgsmålene mange, for hvordan får man både hverdag og virksomhed til at lykkes?
Christine Gouchault: “Når de store erhvervsguruer tager rundt og holder foredrag, fortæller de altid, at det netop er gået ud over familien.”

Hvordan bruger du dine ressourcer og bevarer motivationen? Hvilken strategi passer til dig og dine kunder? Det kan man læse om i “Businessmor – 3 trin til succes som mor og selvstændig”, som vi får en introduktion til i dag fra 4 af de andre erhvervskvinder, der er med i bogen.

Angsten for skolelæreren og lektion i branding

Birgitte Othel har været selvstændig siden 1993 som Art Director og grafiker i bureauet Bomærke. Othel er mere end veluddannet og har arbejdet på de største reklamebureauer i København. Hun giver hele holdet en lektion i branding og virksomhedens visuelle identitet, som hun demonstrerer med velkendte logoer.

Når man arbejder på et hipt reklamebureau i hovedstaden, går man ikke hjem kl. 16, men når opgaven er færdig. Som mor til 2 blev arbejdspresset for meget for Othel, og da hun hørte børnene kalde den unge pige i huset for “mor”,  blev det begyndelse på livet som selvstændig. Sammen med manden fandt hun en rutine med aflevering af børn, der var så effektiv at børnene først som 12-årige opdagede, at mor var selvstændig.

Hvordan skal man administrere sin arbejdstid? Skal man sidde med hovedet i skærmen fra kl. 8.00 – 16.00? Othels arbejdsdag sluttede rutinemæssigt kl. 16, hvor hun satte computeren til at tage backup. Alligevel havde hun selv oplevet følelsen af, at hun kunne risikere at læreren så hende i byen en dag, hvor hun ikke havde været i skole, hvis hun bevægede sig ud i “arbejdstiden”. Flere kunne genkende denne følelse. “Nyd friheden. Du skal ikke sidde at føle, at du skal glo ind i computeren eller være bange for at gå ud og tænke “tænk, hvis læreren ser mig.”. Tag til frisør tirsdag formiddag eller på udflugt med børnehaven.”

Virksomheden er dit sidste barn

Birgitte Feldborg var logostikchef med 120 rejsedage om året. Hun tog afsted om morgenen og kunne så nå at se sine børn om aftenen i nattøj, hvis hun var heldig. Barslen ved barn nr. 5, blev til en tænkepause, der udmundede i egen virksomhed. Feldborg valgte at tage Iværksætterpakken, inden hun tog det store spring.  Nu vejleder hun andre iværksættere og har skrevet flere bøger om at starte egen virksomhed og endda en bog om at skrive bøger. Den første bog udkom i 2012 og selvom det var en stor omkostning, skabte den fundamentet til kurser og foredrag, så pengene var godt givet ud. “Målgruppen er det vigtigste. 9 ud af 10 af mine kunder har ikke styr på deres målgruppe. Hvis du ikke har kunder, har du ingen virksomhed.”

Worst case scenario og ro i hovedet

Jane Houlind Ulsøes virksomhed har netop væres blandt de sidste 30 kandidater i Berlingske Business Boost 2017. Sammen med sin søster driver hun softwarefirmaet Canvas Planner, et digitalt arbejdsrum, der giver en visuel oversigt over arbejdsopgaver, som kan deles mellem flere medarbejdere eller kunder. Tanken er at bevæge sig væk fra bunker af usammenhængende mails fordelt i forskellige medarbejdere og mapper, så gruppearbejde gøres mere overskueligt og kreativt. Målgruppen er ledelsen i større virksomheder og hver dag er en salgsdag. I starten var Jane Ulsøe så stresset, at hun hverken så eller hørte nyheder, for at få fred i sit hoved. Når hun sad i bilen, blev der hørt lydbøger for at få stressniveauet ned. Tilførsel af stress var fx da Canvas Planner spildte et år på at få lavet en ubrugelig prototype i Pakistan. “Det var lort! Du kommer til at komme i tvivl. Især inden for software sker den mange fejl.”

Ulsøe mener, at det er vigtigt med forskellige kompetencer i virksomheden. “Du skal ikke starte virksomhed med veninden fra det samme studie, som dig selv. Og så er det vigtigt, at manden derhjemme synes, det er en god idé, for det kommer til at koste tid og penge. Vær enig om ambitionerne – er det en hobbyvirksomhed og hvad er worst case scenario.”

Da kunderne ikke kom igen – produkttilpasning

Anna Bogdanova kom direkte fra CBS ud i en projektlederstilling, som endte med at give hende stress som 23-årig. Da hun fik barn, forventede hun kun at bruge 14 dage på barsel, men undervejs skiftede hun mening og lagde sit arbejdsliv om, så hun kunne være mere hjemme.
Inspireret af egen nedbrudte krop kastede hun sig som personlig træner over kost og træning. Der blev lagt detaljerede kostplaner for kunderne, men de kom ikke igen.  Produktet måtte laves om. “Det er let nok at få folk til at følge en kostplan, når det er lyst. Der sker noget, når det bliver mørkt og det ender altid med chokolade. Hvis din plan ikke er fleksibel nok, kan du ikke følge den. Spørg kunderne, hvad de har brug for – det er ikke nødvendigvis en bootcamp.” Der blev skruet ned for detaljer og krav og kunderne kom tilbage.
Faktisk kom der så mange kunder, at den online korrespondance var helt overvældende. “Jeg havde lovet personligt svar tilbage inden for 12 timer” siger Bogdonova og slår sig for panden. Bogdanova har i dag 31 medarbejdere, hvoraf de fleste er plukket Facebook, da det her er let at finde folk med samme værdier som virksomheden.

Potpourri af citater fra dagen

  • “Find nogen at sparre med, som er anderledes end dig selv. Hvis du er et rodehoved, skal din makker være struktureret.” Feldborg
  • “Råd er gratis. Tal ordentligt til folk.” Ulsøe
  • “Sæt ord på dine værdier. Du skal selv synes, din idé er fed.”  Bogdanova
  • “En forretningsplan kan være firkantet og kold. Når jeg går efter hjertet, lykkes det.” Gouchault
  • “Konsulenter udefra har ikke altid ramt rigtigt. Den gode sparringspartner er vigtigere.” Bogdanova
  • “Hav nogle gode netværkvirksomheder, der ved, hvad du kan og brug dem som dine ambassadører. “ Othel
  • “Kunden skal vide, hvad arbejdet bag er. Sælg ikke dig selv for billigt.” Ulsøe
  • “Du er alene. Du er virksomheden.” Feldborg